
Vlijmscherpe vragen (klik!)
donderdag 8 september 2022
Onze cursisten waren allemaal copywriters (Tekstwerf), sommigen jong in het vak, anderen ervaren. Maar waarom wilden deze cursisten een interviewtraining, vroegen wij ons af. Nou, dat werd al snel duidelijk.
Om teksten te schrijven voor hun klanten moesten ze informatie inwinnen bij de opdrachtgever. Vaak waren dat lastige verhalen, door deskundigen, in vakjargon. En hoe maak je daar begrijpelijke, heldere teksten van?
Door goed te ondervragen en scherp te luisteren. En daar zat hem nou vaak het probleem: soms dwaalden de interviewers tijdens de moeilijke verhalen af, de informatie ging hun pet soms te boven en al gauw raakten ze de greep op het gesprek kwijt. En ze durfden niet te zeggen dat ze het niet meer goed volgden. Gevolg: paniek.
We hebben een deel van onze training besteed aan het scherp opletten als ze afdwaalden, gewoon te vragen om het nog eens uit te leggen, eerlijk te zeggen als ze iets niet begrepen. Zodoende dwing je de deskundige om helder en begrijpelijk te communiceren en kan je een helder en begrijpelijk verhaal schrijven.
Belangrijke tip voor elke interviewer: durf ‘dom’ te zijn, want als jij iets niet begrijpt begrijpt de lezer/luisteraar/kijker het ook niet. Kortom: domme vragen bestaan niet. "Leg uit". “Hoezo?". "Dat snap ik niet helemaal". Dat zijn geen domme, maar gewoon hele goede vragen.
Wat onze cursisten er zelf van vonden? Dat lees je hier: tekstwerf.nl vlijmscherpe-vragen